Skydda dig mot luriga (vishing) telefonsamtal

I takt med att ny teknik och nya metoder ger oss nya sätt att sköta vår ekonomi via mobil och internet utvecklas också sätten att försöka lura oss på våra besparingar. Just nu pågår t.ex. en form av telefonbedrägeri som kallas €vishing€. Här berättar jag hur det kan gå till och ger dig också tre tips för att inte bli lurad av bedragare. 

Den nya tekniken kräver att vi är extra vaksamma med vad vi delar med oss av för uppgifter om konton, inloggningar, lösenord och liknande. Att dela med dig av så lite som möjligt är en bra huvudregel. Tyvärr måste vi vara misstänksamma och inte lita på att den som säger sig ringa från polisen eller banken verkligen gör det. Hur trevliga dom än verkar vara.

Just nu pågår en form av bedrägeri som kallas €vishing€, vilket kan gå till på följande sätt:

Du blir uppringd av en person €“ vi kan kalla henne €Sofia€ -  som låter trevlig och förtroendeingivande och som säger sig vara från din bank, eller från polisen. Det kan till och med vara din banks nummer som visas i displayen på din telefon. Allt för att du ska invaggas i falsk trygghet. 

Syftet med samtalet är att få dig att godkänna ett nytt Mobilt BankID som €Sofia € tar kontroll över. Hon påstår till exempel att ditt lån behöver läggas om, att ditt bankkort har använts utomlands eller liknande. 

För att hjälpa till uppger du ditt personnummer och legitimerar dig med ditt Mobila BankID.  Nu säger €Sofia€ att något gick fel och laddar samtidigt ner ett nytt BankID i ditt namn. Du upprepar nu din åtgärd med ditt Mobila BankID - det är i alla fall vad du tror. I själva verket har du just signerat/ skrivit under ett nytt Mobilt BankID som €Sofia€ kan använda för att tömma dina konton. 

Tre tips för att inte bli lurad av telefonbedragare

  1. Om någon utger sig för att vara från din bank eller från polisen och ber att få tillgång till dina koder, ditt Mobila BankID och så vidare, gå inte med på det utan be att få ringa tillbaka för att vara säker på att det inte är en bedragare som ringer dig. Detta är särskilt viktigt när du inte själv har tagit initiativ till samtalet.
  2. Du kan alltid själv kontrollera dina konton, dina lån, dina kort med mera via internetbanken eller i din mobilbank. Det är det som poängen med den nya tekniken: det behöver inte någon annan göra åt dig. 
  3. När du verifierar något med ditt Mobila BankID ska det alltid stå €legitimering€. Om det står €signering€ är du på väg att godkänna ett uttag eller inköp. Titta alltid noga efter vad det står och om det stämmer med vad du vill göra.

Har du blivit kontaktad av banken för enkäter - läs mer här om hur det kan gå till. 

Vill du läser mer om hur du ska skydda dig på nätet - kolla här. 

Ingela Gabrielsson