Årets inredningstrender

Sveriges ledande trendexpert, Stefan Nilsson, tolkar årets inredningstrender – The Westwood Effect, CMYK Smack, Dusk, Saturday Satori och Baroque Baby.

Välkommen in i ett nytt år med nya trender. Det sker massor i vår trendvärld i år. Modevärlden har vaknat till liv och visar med hela handen att vi måste våga mer. Spännande, tycker en trendspanare som jag. Och i år delar jag in mina fem trender enligt följande kategorier. Håll i hatten.

The westwood effect
Vi går in i en spännande tid där vi letar efter saker som inte bara är hållbara, utan även har ett moraliskt perspektiv. Under 2017 såg vi hur världen kastades om ända av hela #metoo. Aktivism är ”det nya svarta”. Man kan nästan säga att miljöfrågan ersätts av moral. Punken är här och till och med Dior gör t-shirts med prints som ”We should all be feminists”. Inspiration från 80-talsikonen Vivienne Westwood som tar ställning för miljö, för kvinnor och för de svaga i samhället. I denna protesttrend ser vi slagord, grafiska svartvita mönster och signalfärgen rött. Årets stora snackisfärg är rött, speciellt de djupare röda tonerna, kanske tillsammans med brunt.

CMYK smack
Hälsa är i fokus 2018 och färg är ett sätt att få ett hälsosammare liv. Vi vet att blått ljus från våra tekniska prylar påverkar nivån av melatonin, som då påverkar sömnen. Vi ser ett experimenterande och lekfullt sätt att se hur vi ska använda färg. Kanske färg och yoga? Färg som gör maten mer aptitlig? I USA talar man om att man är trött på alla trendiga restauranger med ”millenial pink”. Och visst är det massor av rosa, men även gult och ljusblått. Lite barnsligt. Den här rosa, gula, blå trenden innehåller också massor av textilier som gärna har en ullig eller nästan fluffig struktur.

Dusk
Den seriösa, minimalistiska trenden med fokus på struktur. Vi ser hantverksmässiga produkter vars skavanker och utseenden vi älskar. Vi längtar efter det perfekt imperfekta. Få saker, men utvalt. Gärna ärvt. I storstäderna ser vi hur bondska referenser kommer. Det stora grova köksbordet… Designer letar nya material bland rest- och skräppprodukter. Återvunnen pappersmassa som material för nya produkter. Det kan vara möbler av inälvor eller textilier av malda tallbarr. Färgskalan är dämpad och mörka toner i grått, beige, brunt, vissa inslag av mörkt denimblått och kontraster i sandsten och ljus lera.

Saturday satori
Satori är den buddistiska benämningen för att vara nöjd. Japanska tonåringar har slutat jaga status och det materiella. Att tatuera in ordet ”content” eller ”nöjd” är trendigt. Det materiella får mindre status och vår relation till hemmet förändras. Mer än hälften av världens befolkning bor i städer, i små hushåll. Hälften av befolkningen i USA bor ensamma och singelhushåll är idag standard. Fokus blir på att dela saker, och mobila saker. Hälsa är nyckel för hela året och syns framför allt i denna trend. I denna mindfulnesstrend inreder vi för ett hälsosammare liv, till exempel med tapeter som renar luften, och saker som speglar och mäter av hur vi mår. Och massor av växter.

Baroque baby
Romantiskt, blommigt och gammalrosa. Nya material utforskas men vi är minst lika intresserade av gamla tekniker. Alexander McQueen har gjort en kollektion inspirerat av 1600-talsbroderier och vi letar inspiration från det svulstiga. En stark motreaktion mot det minimalistiska och avskalade. Internationellt talar man om modet att våga tapetsera med ett 1600-talsmönster. Mod, historia och stora blomsteruppsättningar. Vilda blommor. Färgerna går i lila, ”dusty rose” och mintigt grönt. Tydligt feminint, även för killar.

Text: Stefan Nilsson

Gäst
Stefan Nilsson är Sveriges främsta trendexpert.

Stefan Nilsson är Sveriges främsta trendexpert. Konstant på resande fot spanar han efter nya företeelser och fenomen inom inredning, design, mode, mat och annat som vi drömmer om. Villa Aktuellt bad Stefan tolka årets stora trender.

Artikelämnen: 
Läsarnas betyg: 
Inga röster än