Charlotte Kalla: Jag lever min dröm!

Efter ett lyckat VM är vår skiddrottning tillbaka i vardagen och nu kör sommarträningen igång. Då är balansen mellan kost, motion och återhämtning lika viktiga delar i hennes uppbyggnad.

Det har varit en brokig vinter för vår skiddrottning Charlotte Kalla. Säsongen inleddes med hjärtflimmer vid världscuppremiären i slutet av november, men efter årsskiftet började det peka uppåt igen och under VM i Lahti visade hon strålande form när hon tog hela 3 medaljer. Nu när skidsäsongen är över väntar sommarträningen, som mestadels består av rullskidor och löpning, men för Charlotte är balansen mellan träning och vila central för hennes idrottande.
– Jag måste känna att jag får tid för återhämtning. Om den är otillräcklig blir inte heller träningresultatet det som jag önskar. Och då handlar det inte bara om att se till självklara saker – som att äta vid rätt tidpunkt. Det är väldigt viktigt att jag får de timmarna sömn som jag behöver, säger Charlotte. Hennes ambitionen är att komma i säng klockan tio varje kväll och gå upp klockan sju eller halv åtta. Men det viktigast för henne är ändå att prioritera och vara målfokuserad.
– Jag ställer mig hela tiden frågan om jag är på väg i rätt riktning med allt jag gör, och om besluten jag tar leder mig närmare mitt mål.

Den egna drivkraften
Charlottes framgångsrecept har alltid varit hennes nyfikenhet, målmedvetenhet, disciplin och att hon vet vad som krävs för att lyckas.
– Jag älskar att tävla och jag vill vara bäst, känslan av att stå högst upp på pallen är viktig och obeskrivligt skön. Längdskidåkning handlar också till stor del om den egna drivkraften, men utan alla underbara supportrar som funnits med mig på resan hade jag inte lyckats så bra. Mina föräldrar så klart, eldsjälen Sven Winsa som älskar skidåkning och lärde mig att ha tålamod, min farfar som följde med mig till min första skidträning och alla de som stått bredvid spåret och hejat fram mig.

Längtar efter nästa pass
Charlotte Kalla lägger ner ungefär 900 timmar på träning varje år för att kunna konkurrera om de ädlaste mästerskapsmedaljerna, men det hårda slitet är inget problem för henne.
– Livsstilen att vara skidåkare och att träna två pass om dagen är ingen uppoffring för mig. Det är något jag uppskattar, något jag längtar efter. Varje dag, året runt. När Charlotte inte tränar hämtar hon energi på skogspromenader. – Att få vara ute i naturen får mig att må bra och där hämtar jag energi. Jag tycker om att göra det som årstiderna erbjuder. Annars trivs jag bra med att umgås med familj och vänner, avslutar hon.

Charlottes bästa hälsotips
Lyssna på dig själv! Den viktigaste investeringen är att ta sig själv på allvar och vara lojal mot sina egna behov i alla lägen. Gör kortsiktiga mål! Tänk på kvällen på vad du vill uppnå nästa dag. Sätt upp tre små mål för dig själv. Försök påverka det du kan just nu, och försök att inte oroa dig för framtiden. Tänk på mat och sömn! Försök att se till att äta och sova bra den största delen av tiden. Visst kan man slarva, men att fatta rätt beslut så ofta som möjligt är en viktig investering i dig själv.

Tronföljaren – Stina Nilsson

Stjärnskottet Stina Nilsson har landslagskollegan Charlotte Kalla som sin förebild. Stina debuterade i världscupen för fem år sedan och är årets stora utropstecken inom svensk längdskidåkning.

Att hitta en balans mellan träning och hälsa är viktigt också för Stina.
– För mig är hälsa att jag mår bra inifrån och ut. Inte bara fysiskt utan även att jag är i balans med livet i stort, säger hon. Och Stina verkar verkligen ha hittat balansen i år. Hon fick en flygande start på säsongen med en vinst direkt i världscupspremiären i Ruka och vann bland annat hela fyra deltävlingar i säsongens Tour de Ski.

Precis som för alla andra elitidrottare är det viktigt för Stina att göra en avvägning mellan kost, motion och vila.
– Jag har tagit ett steg framåt i år med den biten, jag är mer kostmedveten och duktig på att fylla på med energi när jag behöver det. När jag börjar gå tom fyller jag på med sportdryck eller mina egna bars, som jag gör själv, och jag tar C-vitamin varje morgon, säger hon. Stinas dolda talang är hon att hon kan trycka på ”stoppknappen” och bara slappa, en viktig egenskap när man tränar hårt.
– Jag försöker sova minst åtta timmar per natt, och när jag tränar kompletterar jag med en timmes sömn efter lunch, avslutar Stina.

Källa: lifebutiken.se
Foto: Ulf Palm och Bildbyrån

Poul Heie
Stina Nilsson

Tronföljaren – Stina Nilsson

Artikelämnen: 
Läsarnas betyg: 
Inga röster än