Din Hälsa

Elisabet Höglund

Elisabet Höglund om sin artros

Skjutjärnsreportern Elisabeth Höglund har inte bara gjort en fantastisk karriär som politisk journalist. Hon har även en gedigen idrottskarriär i baggaget. Men efter många års hård träning drabbades hon av artros i knäna. Med mjuk motion och ett egenvårdspreparat med Djävulsklo försvann värken.

Tv-journalisten Elisabeth Höglund började sporta först i 22 årsåldern, men redan efter tre års idrottande tog hon sitt första SM-guld i cykel!
– Jag är väldigt stolt över min idrottskarriär, säger Elisabeth. I skidor blev jag Götalandsmästarinna på 10 km och i stafett 3 x 5 km. På cykel jag blev svensk mästare på 30 km två år i rad och tog fyra lagguld.

Dåliga knän
– Jag har ärvt mina föräldrars dåliga knän, men det var först efter min tävlingskarriär som problemen började, säger Elisabeth. När jag drog ner på cyklandet och istället började löpträna så höll knäna helt enkelt inte för den hårda belastningen. Jag fick artros i båda knäna. Artros, eller ledförslitning, är den vanligast förekommande ledsjukdomen. Den orsakar smärta och stelhet i lederna och kan med tiden försämra funktionsförmågan märkbart. Den exakta orsaken till artros är okänd, men ofta finns övervikt, ledskada eller ett tungt kroppsarbete i bakgrunden. Ar-tros kan inte botas, så en god smärtlindring och rörelseträning är grunderna i behandlingen.

Lindrar artrosen
Symtomen på artros är vanligen en molande smärta, som blir värre vid rörelse och lättar i vila. Lederna är stela på morgnarna och det kan vara besvärligt att komma igång efter långvarigt sittande. Läkare ordinerar ofta smärtstillande läkemedel, NSAID eller COX-hämmare, som kan ge biverkningar från magen, allt från sveda till blödande magsår. Elisabeth Höglund har provat dessa, men föredrar egenvårdspreparat, utan biverkningar.
– Jag provade Glukosamin under flera år, berättar Elisabeth. Den ska lindra artrosen i knäna, men jag märkte ingen effekt. Men med naturläkemedlet Helaflex fick jag en helt annan effekt. Det innehåller Djävulsklo som ska vara bra mot artros.

Motion bra för lederna
Det går bra att lindra och förebygga artrosvärk på egen hand, med regelbunden motion och rörelseträning. Några av de positiva effekterna av fysisk träning är att smärtan minskar, musklerna blir mer rörliga och starka, det är lättare att hålla vikten och inte minst mår man bättre psykiskt. Träning som orsakar upprepade stötar och ökar smärtan och ledsymtomen bör undvikas, men promenader, cykling, simning och skidåkning rekommenderas. Har man mycket smärtor kan vattenmotion var en lämplig form. En anpassad träning av lederna upprätthåller och förbättrar ledstrukturen. Dessutom bör man göra muskelstärkande- och rörlighetsövningar.
– Jag motionerar fyra dagar i veckan, dels vanlig cykel och motionscykel, och dels skidor och rullskidor. Skulle jag sluta träna skulle kroppen rasa ihop, säger Elisabeth.

Operationen sköts fram
Tack vare Helaflex och träning har Elisabet kunnat vänta i flera år med en knäoperation. Med minskad smärta och ökad rörlighet har hon kunna hålla tillbaka inflammationerna.
– Jag har lyckats skjuta upp en operation under många år, men nu har jag sådana problem med menisk, ledband och artros att jag inte kan vänta längre, säger hon.Eftersom förslitningar också är en naturlig åldersrelaterad process kan besvären komma tillbaka efter en operation. Därför ska man fortsätta med Helaflex och träning efter en operation och se till att man bygger upp muskulatur kring belastade leder.